En toen was er ineens Corona (Covid-19)

Sinds de lockdown half maart 2020 begon, is de wereld veranderd, waaronder ook het reizen. Op 18 maart 2020 landde de laatste klanten van TravelMood veilig terug in Nederland (met hun oorspronkelijke vlucht). In het begin was het voor iedereen heel moeilijk voor te stellen dat deze pandemie de hele wereld zou gaan stil leggen. En toch gebeurde het…. KLM hield haar vliegtuigen aan de grond, landen gingen compleet dicht en het reisverkeer in de wereld kwam stil te liggen.

Ondanks dat het niet te voorspellen was hoe snel de wereld weer ‘normaal’ zou worden, heb ik klanten die een reis geboekt hadden staan voor 2020 en later ook 2021 op de hoogte gehouden met de informatie die er voor handen was. Korter voor vertrek bekeek ik samen met de klant welke opties er waren betreffende het wel of niet doorgaan van hun reis:
– reis annuleren (indien mogelijk indienen bij annuleringsverzekering)
– afwachten of er weer gereisd mag worden
– reis omboeken naar een nieuwe reisdata

De meeste klanten hebben hun reizen verzet naar 2021 en ook weer door naar 2022, waarvoor ik erg dankbaar ben! Ook wil ik mijn dank uitspreken aan al mijn lokale contacten die bijna allemaal kosteloos de reis verzet hebben en geen tariefsverhogingen hebben doorberekend.

Andere klanten zijn/waren niet in de gelegenheid om de reis te verzetten en deze reizen heb ik in overleg met deze klanten helaas geannuleerd. Deze maatwerk oplossingen zijn ook een voordeel van een kleinschalige organisatie !

Reisadviezen

Voor de landen die TravelMood aanbiedt geldt dat inmiddels al deze landen hun grenzen geopend hebben en zijn Nederlandse/Belgische reizigers weer welkom volgens de voorwaarden van deze specifieke landen. De Nederlandse overheid heeft echter de reisadviezen voor deze landen nog steeds op oranje staan (alleen noodzakelijk reizen). Maar op 8 september 2021 heeft het ministerie aangegeven dat ‘het virus niet meer weg gaat. Je kunt de wereld niet op slot houden en we onderkennen het belang van reizen.

De reisadviezen van het ministerie zijn een advies en niet bindend. Ik houd de situatie per bestemming nauwlettend in de gaten samen met mijn lokale partners. Na anderhalf jaar geen reizen te hebben uitgevoerd, ben ik van mening dat u op een veilige manier op reis kunt gaan naar de landen die TravelMood aanbiedt. Om die reden heeft TravelMood besloten weer reizen aan te gaan bieden! Uiteraard begeleid ik u in wat er wel en/of niet mogelijk is en wat de regels per bestemming zijn. Daarnaast kan ik u uit eigen ervaring vertellen hoe het reizen is tijdens de pandemie. Ik ben in december 2020 naar Zuid-Afrika geweest en in oktober 2021 bezoek in Zuid-Afrika en Namibië.

Reizen tijdens of na de corona pandemie

Reizen tijdens de pandemie neemt wat extra voorbereiding met zich mee. Hierbij een kort overzicht waarop u onder andere moet letten:

Gezondheidsdocumenten
Voor elk land zijn er weer andere inreisvoorwaarden en soms ligt het er ook nog aan vanaf welke luchthaven u vertrekt of u nog meer gezondheidsverklaringen nodig heeft. Al deze informatie en de regels als u weer terug naar Nederland reist kunt u terugvinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken: www.wijsopreis.nl.

Uiteraard help ik u graag bij het uitzoeken van wat allemaal voor uw reis van toepassing is, maar het blijft de verantwoordelijkheid van de reizigers om alle benodigde documenten te hebben. Kosten om te voldoen aan de benodigde documenten en eventuele testen zijn voor de rekening van de reiziger.

Verzekeringen
Indien u gaat reizen naar een ‘oranje’ gebied, adviseer ik u vooraf contact op te nemen met uw reisverzekering en uw zorgverzekeraar. Er zijn reisverzekeringen die namelijk geen dekking bieden als u medische kosten ter plaatse heeft die Corona gerelateerd zijn. Uw basis zorgverzekering biedt wel dekking volgens de Nederlandse tarieven, maar dit kan wellicht niet toereikend zijn.
Andere zaken die belangrijk zijn om verzekerd te hebben zijn repatriëring, extra (terugreis)kosten indien u ter plaatse langer moet blijven en hulpverlening. Er zijn zelfs verzekeringsmaatschappijen waarbij uw reisverzekering helemaal niet geldig is als u naar een oranje gebied reist! Indien blijkt dat uw eigen reisverzekering onvoldoende dekking biedt, kan ik u ondersteunen bij het zoeken naar een alternatief. Gelukkig zijn er steeds meer maatschappijen waaronder de Europeesche Verzekeringen die wel goede medische dekking geven.

Ook adviser ik u contact op te nemen met uw annuleringsverzekering. Het is goed na te gaan bij uw verzekering of de annuleringskosten gedekt worden indien u voor vertrek een positieve PCR testuitslag krijgt en hierdoor dus niet op reis kunt gaan.

Betalingen
TravelMood is een gezonde organisatie en is aangesloten bij het garantiefonds GGTO. Dit wil zeggen dat indien onverhoopt TravelMood niet aan haar financiële verplichtingen kan voldoen u via het GGTO uw aanbetaling en/of restantbetaling retour zult krijgen.

Eigen ervaring reizen tijdens de corona pandemie

Zuid-Afrika december 2020
In het najaar van 2020 zag het er naar uit dat de wereld steeds verder open zou gaan. Om u uit te kunnen leggen hoe het reizen tijdens of na de corona pandemie is, ben ik in december 2020 samen met mijn man naar Zuid-Afrika geweest. Even voordat wij op reis gingen, liepen de besmettingen in Nederland op, wat ons vertrek onzeker maakte. Maar de cijfers in Zuid-Afrika liepen terug, dus besloten wij op reis te gaan. Een paar dagen later ging Nederland in lock-down en tijdens onze reis heeft zowel de Nederlandse als de Zuid-Afrikaanse regering de Corona-regels een paar keer gewijzigd. Hierdoor moesten wij voor de terugreis een negatieve PCR-test hebben. Gelukkig waren er genoeg test-locaties en hadden wij op de dag van vertrek onze uitslagen zodat wij terug naar Nederland konden vliegen. Bij terugkomst zijn wij uiteraard 10 dagen in thuis quarantaine gegaan.

Ondanks dat tijdens onze reis allerlei corona-regels wijzigde, hebben wij een erg mooie reis gehad en hebben wij ons erg veilig gevoeld. Bij elke lodge werd bij binnenkomst onze temperatuur gemeten, al het personeel liep met mondkapjes op en de kamers werden extra schoongemaakt. Ook in winkels en restaurants zijn veel voorzorgsmaatregelen getroffen. Net als in Nederland vermeden wij drukke plekken, maar in een groot land als Zuid-Afrika blijven er dan nog genoeg mooie locaties over om te bezoeken!

Zuid-Afrika oktober 2021
Half oktober (2021) ben ik voor een paar dagen naar Zuid-Afrika afgereisd om te ervaren of er sinds vorig jaar iets gewijzigd is voor het reizen tijdens deze coronatijd gaat.

Deze reis vergde iets meer voorbereiding dan anders en vorig jaar: vooraf PCR-test af laten nemen, zorgen dat ik genoeg mondkapjes in mijn handbagage heb en ook de inreisformulieren van Zuid-Afrika uit heb geprint. Met mijn negatieve testuitslag in mijn ene hand (zorg dat je deze in kleur print zodat de handtekening en stempel van de arts duidelijk zichtbaar zijn (een week later ging ik naar Namibië, en daar had de douanebeambte moeite met een zwart-wit geprinte stempel op de PCR test, in kleur was het wel goed)) en mijn paspoort in de andere ging ik naar de luchthaven. Ik heb deze keer gekozen om vanuit Frankfurt te vliegen, maar voor Amsterdam Schiphol of Brussels Airport gelden dezelfde regels. Het formulier van de testuitslag wordt voor vertrek gecheckt bij de incheck of net voordat je dat wachtruimte ingaat bij de gate. Lufthansa accepteert trouwens alleen specifieke mondkapjes, dus vraag goed na welke mondkapjes zijn toegestaan tijdens de vlucht!

Bij aankomst in Zuid-Afrika moest ik eerst mijn gezondheidsformulier van de Zuid-Afrikaanse overheid inleveren en daarna doorlopen naar de paspoortcontrole. In een mum van tijd stond ik al bij de bagageband waar het grootste gedeelte van de bagage al op lag. Dus bagage mee en door de schuifdeuren de aankomst hal in. In Zuid-Afrika geldt nog steeds dat er mondkapjes zowel binnen als buiten gedragen moeten worden. Als ik de luchthaven verlaat zie ik dat de helft van de mensen het kapje op hun kin draagt. Wat ik mij nog kon herinneren van mijn reis vorig jaar, is dat je een mondkapje ook mag vervangen door een buff (nekband). Ik vind dit zelf een prettig alternatief aangezien ik meer ademvrijheid kreeg en mijn bril minder besloeg. En je kunt hem makkelijker ‘laten zakken’ en weer opdoen, en ik vind het er wat minder pandemieachtig uitzien.

Tijdens mijn paar dagen in de omgeving van Kaapstad heb ik naast mijn zakelijke afspraken ook diverse excursie ondernomen. Zo heb ik tijdens zonsopkomst Lions Head beklommen. Tijdens het klimmen heeft niemand een kapje op, alleen in de auto van de gids om naar het startpunt te rijden. Tijdens mijn fietstocht in een township heb ik zelf wel mijn buff op gehad, maar de meeste mensen daar op straat dragen geen mondkapjes. In drukkere gebieden zoals het Victoria & Alfred Waterfront draagt vrijwel iedereen zijn kapje, en vond er ook wel wat controle op plaats. Bij het uitvaren van de haven tijdens mijn sundowner cruise, zat iedereen lekker met zijn/haar gezicht in de wind te genieten van het uitzicht zonder kapje. Wel wordt bij het begin van elke excursie gevraagd om je handen te desinfecteren en bij het betreden van een restaurant of hotel word ook je temperatuur gemeten. Soms wordt er ook gevraagd om je telefoonnummer en naam achter te laten, net zoals wij in Nederland ook een tijdje moesten doen.

Zowel tijdens de excursies als tijdens het bezoek van verschillende accommodaties heb ik mij wederom nergens onveilig gevoerd. De meeste lodges hebben een corona protocol en daar houden ze zich goed aan. Daarnaast zijn veel van de personeelsleden in de lodges/hotels volledig gevaccineerd, wat ook een veilig gevoel geeft. Verder is het leven in Zuid-Afrika te vergelijken met Nederland. Ik kon gemakkelijk rond rijden, excursies ondernemen en heerlijk genieten van de prachtige omgeving en natuurlijk ook het lekkere eten en drinken.

Namibië november 2021
Vanuit Zuid-Afrika ben ik door gevlogen naar Namibië om een mooie reis te gaan maken samen met mijn man. In Namibië moesten we tijdens onze reis nog wel mondkapjes op in publieke ruimtes. Verder is er nog een avondklok van 23.00 tot 04.00, maar als toerist heb je hier helemaal geen last van.

We begonnen onze reis in Swakopmund, voor Namibische begrippen een redelijk grote plaats. Hier heeft iedereen in een binnenruimte een mondkapje op. Ook de bediening in restaurants hebben mondkapjes op, net als iedereen in een supermarkt. Maar tijdens onze woestijn excursie had niemand in de auto een mondkapje op. Nu zaten we ook met alleen Europeanen die allemaal ingeënt waren en onze chauffeur ook.

Vanaf hier hebben we de grote plaatsen achter ons gelaten en hebben we voornamelijk in kleine plaatsjes of in de natuur doorgebracht. In de wat afgelegen gebieden, leeft Corona een stuk minder omdat het hier nauwelijks geweest is. Mondkapjes worden hier dan ook niet of nauwelijks gedragen, wat voor ons echter geen probleem was. Je bent zoveel in de natuur en buiten en komt maar met weinig mensen in nauw contact. En Namibië heeft heel veel ruimte. Op een gemiddelde dag zagen we een aantal auto’s ons passeren, maar verder ontmoet je alleen het personeel van de lodge waar je verblijft. Dus ik kan goed begrijpen dat het lastig is om mensen buiten de steden in de plattelandsgebieden gestimuleerd te krijgen om te vaccineren. Hoe ga je bijvoorbeeld een Himba uitleggen dat hij/zij gevaccineerd moet worden terwijl ze de ziekte niet eens kennen en nog planten/bomen gebruiken als medicijnen? Corona is in Namibië een ziekte die er heel minimaal geweest is en alleen in grotere dorpen/steden. Door de vervoersverboden heeft de ziekte zich ook weinig kunnen verplaatsen naar afgelegen plekken zoals Sesfontein en Epupa Falls. Deze mensen leven hier in een totaal andere wereld. Ze hebben in Epupa Falls bijvoorbeeld niet eens elektriciteit en stromend water. Ze leven in kleine hutjes, koken op vuur en medicijnen halen ze uit de natuur. Proberen te overleven in deze moeilijke omstandigheden is het enige waarmee ze bezig zijn. En Corona, dat zien zij waarschijnlijk als iets van de stedelijke bevolking.
Ook hebben we in lodges verbleven waar het aan de gast overgelaten werd om een mondkapjes te dragen of niet. Hier werd het gezien ter bescherming van zichzelf. Zo hadden sommige personeelsleden wel een mondkapje op en sommige niet.

Omdat Namibië zoveel open ruimte heeft, hebben wij ons heerlijk op ons gemak gevoelt. Zeker met de wetenschap dat de cijfers weer aan het oplopen waren in Nederland, zaten wij heerlijk in de vrije natuur. Ik kan iedereen aanraden om een rondreis te gaan maken in Namibië. Het land en zeker de lokale bevolking (en zeker in de afgelegen gebieden) heeft de inkomsten van de toeristen weer hard nodig. En je wordt zoals altijd met open armen ontvangen! Mocht u van plan zijn om een reis naar Namibië te gaan maken, wacht dan niet te lang. Want vanwege corona hebben veel autoverhuurbedrijven een deel van hun auto’s verkocht en zal er waarschijnlijk een te kort aan voertuigen komen, waardoor de prijs zal gaan toenemen.

Wilt u meer informatie over hoe het is om weer naar Afrika te reizen? Neem contact met mij op en ik vertel u graag mijn ervaringen.

En hoe nu verder?

Ik ben van mening dat het op dit moment op de meeste van mijn bestemming mogelijk is om op een verantwoorde manier op reis te gaan.

Dus heeft u plannen om nog dit of volgend jaar op reis te gaan? Ik kijk graag met u naar een leuke route en invulling van de reis. Want wanneer u weer gaat reizen bepaald u zelf, maar het wegdromen bij het plannen van uw komende reis kan 100% corona-verantwoord !